De gameplay van "Geist" combineert first-person shooter-elementen met puzzeloplossen en stealth. Als geest kun je door objecten heen gaan, wat leidt tot interessante mogelijkheden voor het oplossen van puzzels en het overwinnen van vijanden. Hoewel het concept uniek is, kan de uitvoering soms enigszins repetitief aanvoelen.
Het verhaal volgt de wetenschapper John Raimi, wiens geest gevangen wordt genomen door een duistere organisatie. De plot bevat boeiende elementen van samenzwering en bovennatuurlijke gebeurtenissen, waardoor spelers geïnteresseerd blijven in de ontwikkelingen.
De soundtrack draagt bij aan de spanning en het mysterie van de game, met passende muziek die de sfeer ondersteunt. De geluidseffecten, inclusief spookachtige geluiden en stemacteerprestaties, voegen een extra laag van onderdompeling toe.
Een uitdaging voor "Geist" is de variabele kwaliteit van de controls. De besturing als geest voelt soms onhandig aan, en het schakelen tussen verschillende vormen kan frustrerend zijn. Dit kan de algehele ervaring enigszins beïnvloeden.
Ondanks enkele tekortkomingen blijft "Geist" een interessante en originele titel op de GameCube. Het vermogen om de wereld als geest te verkennen, gecombineerd met een boeiend verhaal en sfeervol ontwerp, maakt het een onderscheidende toevoeging aan de gamebibliotheek van de console.
Verberg.