Hier vind je onze eigen review van XIII. We hebben het spel XIII eens goed getest en hieronder vind je ons oordeel.

Review XIII

Spelers: 1-4
Publisher: Ubi Soft
Developer: Darkgaud, Gameloft, Ubi Soft
Leeftijd: 12+

XIII is gebasseerd op een Amerikaanse stripboek die wij hier (bijna) nooit zullen vinden. Hiervan is een game ontwikkeld.. een game met het doel om een strip te kunnen spelen.. en dat is ze nog goed gelukt ook!

You can't run forever #XIII!
Het verhaal in de game is uitermate spannend, je bent je geheugen kwijt, de president is vermoord en jij bent verdachte #1! Veel van het verhaal ga ik niet verklappen, want dat zou alle lol verpesten! Toch moet ik meteen al zeggen dat het verhaal vanaf het begin tot het eind spannend is.. en daar houdt het niet mee op ook! De zinnen die vaak gezegd worden blijven na lange tijd nog in je hoofd zitten, omdat je er achter wilt komen wat er nou precies aan de hand is.

Kaboom! Spank! Nooooo!
Grafisch gezien is XIII uniek. De game speelt, voelt en ziet eruit als een strip. Het is indrukwekken en grappig om te zien hoe mooi dit eruit ziet. Neem bijvoorbeeld het begin, je bent nog half bij bewustzijn en je hebt hoofdpijn. Dit wordt op een geweldige manier in beeld gebracht door wazigheid op het scherm. Ook krijg je als speler vaak herinneringen (in de vorm van een In-Game cutscene waar je dan ook nog eens doorheen kan lopen!), deze worden ook supervet in beeld gebracht namelijk; zwart-wit met een wazige gloed eromheen zodat je echt weet dat je in een herinnering zit.
Tot zover heb ik het nog niet echt over het strip-uiterlijk gehad. Nou, ten eerste is de game cell-shaded, dat moet ook wel want anders ziet het er zoiezo niet uit als een strip. Maar daarnaast zijn er ook andere leuke toepassingen gedaan. Zo heb, dat als je munitie leeg is, je "CLICK" uit je wapen ziet komen, precies zoals het er staat. Of als je een stoel tegen iemand zijn smoel aansmijt dat de stoel dan "Crack!" zegt. Erg leuk en origineel. Dit is ook in de Gameplay verwerkt. Zo heb je veel Stealth Missies, het karakter wat je speelt heeft een soort 6e zintuig.. hij kan overal zien waar mensen lopen. Dit zie je dan door het scherm door het grappige "tap tap tap" die je ziet als er vijanden lopen. Ook krijg je vaak van die balkjes waarin dus in plaatjes wordt weergegeven hoe een mes uiteindelijk in iemand's gezicht terecht kwam! Pijnlijk!

Review XIII
Baoom! Wat klink..uh.. STAAT dat goed!

Sssh! Be Quiet!
De Gameplay is leuk uitgebalanceerd. Je hebt 50% echte Shooter actie en voor 50% stealth actie. Stealth was echt leuk om te spelen en aangezien ik nooit zoveel stealth speel, kan je dat toch als compliment ervaren. Er is veel interactiviteit met de karakters en ze reageren goed op wat je doet. De actie stukken zijn ook vet! Je moet goed bukken en de actie is enorm. Helaas is de A.I. van je tegenstanders laag. Wat ook tof is, is dat je grijzelaars kan nemen, zodat de politie zijn vuur wel moet staken en dat jij even veilig om een hoekje kan gaan, de grijzelaar neerslaan en dan weer in actie kan komen. Ook kan je allerlei items oppakken om je vijanden mee te belagen, scheppen, bakstenen, stoelen en zelfs glasscherven zijn van de partij. Het is af en toe gewoon leuk om met die items even je vijanden te verslaan!

Review XIII
Gewapend met zijn paspoort trok hij ten strijden! Wat een held!

Tick Tick Tick,
De spanning is altijd om te snijden in deze game, de muziek, de graphics echt alles klopt gewoon om die sfeer spannend te houden. Ook moet ik de mannen van o.a. Ubi Soft complimenteren voor de geweldige Voice-Acting die in deze game zit. In XIII zit ook een Multi Player. Deze is echter niet al te interressant en gaat snel vervelen. Je hebt standaard modes zoals Deathmatch, Capture The Flag enz. Wel grappig, maar niet al te bijzonder en daarvoor moet je het spel niet kopen.

XIII is een supergeslaagd spel geworden. De perfecte sfeer, de spannende actie en mooie graphics maken de Single Player tot een geweldig geheel. Het verhaal en de Voice-Acting zijn ook fantastisch en houden je op het puntje van je stoel.

Gameplay: 9,2
Grapics: 9,0
Replay: 5,3