Hier vind je onze eigen review van Super Mario Sunshine. We hebben het zonnige super Mario spel Sunshine eens goed getest en hieronder vind je ons oordeel.

Review Super Mario Sunshine

Spelers: 1
Publisher: Nintendo
Developer: Nintendo
Leeftijd: 3+

Na het briljante Super Mario 64 was het ook tijd voor de Gamecube om ook een eigen heuze Mario-Platformer te krijgen. Nintendo zou Nintendo niet zijn als ze weer eens iets nieuws gingen doen met hun grootste geldtrekker. Dit keer heeft Mario te maken met een heel nieuw land, nieuwe vijanden én nieuwe vriendjes.

Verdachte…
Stel je bent een rode loodgieter, je gaat op vakantie met je grote liefde naar een tropisch eiland genaamd Delfino en je word ervan beschuldigd het eiland helemaal besmeurd te hebben met modder en graffiti en dan moet je ook nog eens die hele zooi op gaan ruimen! Tijd voor Mario; onze rode loodgieter om in actie te komen en uit te vinden wie nou de echte dader is! Gelukkig krijgt hij hier hulp mee met een nieuw "personage", een waterkanon genaamd FLUDD. Door dit apparaat krijgt Mario allerlei nieuwe moves en wordt de gameplay van Super Mario 64 helemaal omgegooid!

Review Super Mario Sunshine
Zijn wij toevallig de volgende die ingevroren worden??

Super Soaker 4 life!
FLUDD is niet de enige nieuweling in dit Mario deel, Bowser Jr. doet ook zijn intrede. Door FLUDD wordt het spel heel anders dan je zou verwachten, met FLUDD erbij krijgt Mario namelijk allemaal nieuwe moves waardoor hij door de vele levels en obstakels moet komen. Het is Mario's taak om het eiland 'schoon' te maken, omdat er overal modder ligt. Uit die modder komen ook monsters enz. Mario kan met FLUDD dat slijm laten verdwijnen door er water op te spuiten, dit is natuurlijk een simpel voorbeeld, maar door dat waterspuiten kan je ook allemaal puzzels oplossen, geheimen ontdekken etc. Het gewone spuiten is niet het enige wat FLUDD kan, zo heb je meerdere moves die door het spel unlockt, Hover Nozzle, Turbo Nozzle en Rocket Nozzle zijn dan de alternatieve moves. Deze moves maken het spel anders dan andere Mario's en dit leid tot veel actie. Platform elementen komen nog wel voor, maar veel minder dan in alle andere Mario delen. Dat is natuurlijk jammer, want ik heb af en toe niet het gevoel alsof ik een Mario-Game aan het spelen was.

Review Super Mario Sunshine
Nou, de zwarte markt valt toch wel een beetje tegen!

Mama Mia! Here I go again!
Niet tof dus? Nee! In tegendeel: het verzamelen van Shines (in Super Mario 64 waren dit de sterren), het ontdekken van nieuwe levels en rondhoppelen op Yoshi (die hier ook weer inzit) is nog altijd leuk! Degene die FLUDD haten, wees gerust. Er zijn ook genoeg zones zonder FLUDD. Dit zijn de zogenaamde Platform Zones, die uitermate moeilijk zijn. Zeker omdat je gewend bent dat je nog kan rondzweven met behulp van FLUDD. Dit soort levels zijn echt het hoogtepunt van het spel, omdat deze levels echt je skills testen.
Voor de rest zit de game wel snor. Maar toch had ik niet echt de Nintendo magie die de andere Mario-Games wel hebben, dit zie ik als een gemis hoewel dit spel wel vele hoogtepunten heeft. Ook moet ik er nog bij zeggen dat de Camera af en toe gewoon zuigt en dat de Framerate je af en toe in de steek laten.

Super Mario Sunshine is niet geworden wat het had moeten zijn. Het had de opvolger van het briljante Super Mario 64 moeten zijn, maar deze game haalt het bij verre niet van dat niveau. Desalniettemin is dit toch een heel leuk spelletje voor de Mario-liefhebber.

Gameplay: 8,6
Grapics: 8,4
Replay: 6,2