Hier vind je onze eigen review van Mario Smash Football. We hebben het spel Mario Smash Football eens goed getest en hieronder vind je ons oordeel.

Review Mario Smash Football

Aangezien Mario over bijna elke sport wel een game heeft (maar waar blijft Super Mario Fierljeppen), kon voetbal natuurlijk niet uitblijven. Op echt voetbal lijkt het echter niet, met beuken en items zoals bananenschillen, rode schildjes en een scheidsrechter die zich niet op het veld durfde te vertonen. Zelfs bewegende speelvelden, je maakt het allemaal mee tijdens een wedstrijd.

Op het eerste gezicht lijkt deze game niet heel veel te bieden, maar schijn bedriegt! Deze game is niet te vergelijken met games zoals PES en FIFA. Als je een realistische footie zoekt, ben je hier aan het verkeerde adres. Als je echter van Mario games houdt en realisme je niet zoveel boeit (voetbal hoef je niet perse helemaal geweldig te vinden, want zoveel heeft dit spel er niet mee te maken) lees dan maar even verder.

Review Mario Smash Football
Pas op! Bowser laat zich af en toe zien om een grote chaos te veroorzaken!

Power
Je speelt vijf tegen vijf, en niet elf tegen elf zoals normaal. Om te zorgen dat het toch nog goed speelt, zijn de speelvelden kleiner gemaakt, net als in Sega Soccer Slam, van dezelfde ontwikkelaar, Next Level Games. In elk team heb je een aanvoerder, drie medespelers, en een keeper. De keeper is de krokodil Croco (bij sommigen bekend als een vijand van Donkey Kong), en deze bestuur je niet zelf. Negen aanvoerders zitten er in het spel. Ze zijn nog niet allemaal speelbaar vanaf het begin (wie er te unlocken is ga ik niet verklappen!). Je moet wel weten dat Bowser dat niet is. Die duikt op willekeurige momenten op in het veld en veroorzaakt een grote chaos op het veld, met zijn vuur bijvoorbeeld. Je hebt niet heel veel keus qua hulpjes, er zijn namelijk slechts vier verschillende: Birdo's, Koopa's, Toads en Hammer Bros. De een is erg agressief, de ander is weer erg snel. Belangrijk om te weten is dat je aanvoerder invloed heeft op je team. Zo heeft bijvoorbeeld Donkey Kong de voorkeur aan beuken, en is Peach erg snel. Leuk is dan om te zien dat als je dan Peach als aanvoerder hebt gekozen, je hulpjes zich de longen uit hun lijf rennen en als je Donkey Kong hebt gekozen, je hulpjes iedereen die ze zien maar eens lekker beuken (hoezo, fair play?). De veldspelers verschillen niet zo veel van elkaar, de captains wel. Elke captain heeft namelijk een eigen supermove, en dit doelpunt telt dubbel. Als je een supermove uitvoert, verschijnt er een metertje dat we ook wel kennen van golfgames. Tweemaal keurig timen en voor de keeper het weet ligt de bal in het net.

Review Mario Smash Football
Als je een Super Strike scoort, telt deze dubbel.

Hit it!
In dit spel zijn ook de bekende Mario-items weer aanwezig. Groene en rode schildjes, bananenschillen en nog veel meer. Er zijn zelfs chainchomps, die het veld over rennen en spelers die ze raken verlammen. Je moet niet denken dat deze items slechts een extraatje zijn, want, zoals al in zoveel Mario-games is bewezen, werkt het wel en voegt het zeker toe aan de speelduur van de game.

Bowser Cup... Mwahaha!
Je weet nu dat dit spel heel anders is dat een normaal voetbalspel, dus is het misschien ook wel leuk om te weten welke verschillende modes er allemaal zijn. Je hebt de Grudge Match, wat gewoon een ander woord is voor Quick Match, en dus gewoon een lekker potje voetbal. Kies een team en ga aan de slag! Je kan verschillende speelvelden kiezen, maar helaas hebben deze geen invloed op het spel. De eerste keer speelt nog wat onwennig, maar al snel heb je het onder de knie. Maar, wil je echt goed worden, dan zul je veel moeten oefenen! Na de wedstrijd zie je nog wat statistieken, en als je geluk hebt krijg je zelfs een award. Er zitten hele leuke bij, zoals de Masher Award, die wordt uitgereikt aan degene die de meeste knopjes ingedrukt heeft tijdens de reguliere speeltijd. Maar maak je geen zorgen, er zitten ook nuttigere awards bij, maar die zijn helaas minder lollig. Helaas laat de framerate te wensen over. Natuurlijk wordt er bijgehouden wat je allemaal hebt gehaald, en aan de hand daarvan worden er leuke opmerkingen op je scherm neergeplant.

Review Mario Smash Football
De bekende mario items zijn ook weer aanwezig.
De belangrijkste mode is natuurlijk Cup Battles. Hier strijd je in een competitie voor de top. Als je aan het einde van de wedstrijden bovenaan staat, speel je daar vaak de volgende cup mee vrij. Als je het nóg beter doet en de cup gewoon heel goed uitspeeld, kan je zelfs een leuk kadootje krijgen. Deze game bevat vier moeilijkheidsgraden, en de laatste twee zijn best wel moeilijk. Voor de doorzetters dus! Als je slim wilt zijn, en je speelt alle cups uit op Novice om zo trots te laten zien dat je de Bowser Cup hebt gehaald, dan sta je wel mooi voor gek. Als je namelijk op laat zien dat je de Bowser Cup hebt gehaald, staat er met grote letters bij met welke moeilijkheidsgraad je hem hebt gehaald. Dus als ik jou was, zou ik eerst een moeilijkheidsgraad vinden die bij je past, en dan pas aan de Cup Battles beginnen. Als je wint van een tegenstander met een goede moeilijkheidsgraad, geeft dit heel veel voldoening. Tel daarbij de unlockables en de trofeeën op en je ziet dat dit spel je veel vreugde kan bezorgen!
De overige modes zijn Custom Battles, Strikers 101, Trophy Room en Options. Bij Custom Battles kun je een soort toernooi doen, met drie tot acht (menselijke) spelers. In Strikers 101 kun je bepaalde vaardigheden zoals de Super Strike, oefenen. Dit doe je door middel van een filmpje met tekst, waarna je zelf de zojuist geleerde vaardigheden kunt uitproberen in een echte wedstrijd. In de Trophy Room kan je je gewonnen trofeeën bekijken, je winst:verlies ratio bekijken en nog enkele andere statistieken. Leukste onderdeel van de Trophy Room is zoiezo de 'Milestone Trophies'. Hier wordt bijgehouden hoeveel beuken enzo je hebt uitgedeeld. En je begrijpt het al, hoe meer je beukt, hoe dichter je bij een beloning komt... De Options spreekt voor zich. Belangrijk daar is de optie 'Cheats'. Deze heeft misschien enige uitleg nodig, want het is niet een juiste knoppencombinatie indrukken. Nee, deze cheats kan je verdienen. Als je eenmaal hebt verdiend (met een Cup bijvoorbeeld) kan je ze hier aanzetten. Denk hierbij aan Field Tilt en Weak Goalies. Je begrijpt dat zulke dingen een wedstrijd volledig op zijn kop kunnen zetten.

Conclusie Easy to learn, hard to master. Dat is wat ik te zeggen heb over dit spel. Voetbalfans, maar ook mensen die niks met voetbal te maken hebben, kunnen dit spel spelen. En het belangrijkste, ze doen dat met plezier. Het spel is zo bizar, als je het de eerste keer speelt, valt je mond open. En dat komt niet alleen door de sport.
Het spel lijkt op het eerste gezicht wat weinig te bieden, maar schijn bedriegt. Als je er dieper op ingaat zie je dat dit spel zoveel meer biedt. Kopen die hap!

Eindcijfer:
8,1