Hier vind je onze eigen review van Super Smash Bros. Melee. We hebben het spel Super Smash Bros Melee eens goed getest en hieronder vind je ons oordeel.

Review Super Smash Bros. Melee

Spelers: 1-4
Publisher: Nintendo
Developer: Hall Labaratory, Nintendo
Leeftijd: 3+

Super Smash Bros. Melee (SSBM) is het vervolg op Super Smash Bros. voor de N64, een ramspel waarin je met allerlei Nintendo characters elkaar van verschillende velden af moest rammen. In 2002 kwam er een vervolg van dit spel als launch game voor de Gamecube!

Super Smash wie?
SSBM is fighting game, niet zomaar een fighting game. SSBM is een Side-Scrolling Fighting game, waarin het er dus om draait om elkaar van het veld af te rammen. Dit doe je dan ook door je tegenstanders te beschadigen (duuh!), hoe meer schade, hoe verder iemand weg vliegt. De schade word aangegeven in procenten, best wel dom eigenlijk aangezien het niet zo is dat als je 100% schade hebt, je dan 100% kans krijgt dat je het veld word uitgeramd. Tot zover een beetje het doel van het spel.

Review Super Smash Bros. Melee
We hoeven ook niet meer te wachten op de nieuwe Fire Emblem!

Natuurlijk moet je een karakter hebben waarmee je dit allemaal doet. Nintendo karakters zijn er in alle soorten en maten aanwezig. Van Mario tot Bowser en van Samus tot Ice Climbers. Het hele lijstje ga ik niet opnoemen, maar er is genoeg om uit te kiezen! Om deze karakters vrij te kunnen spelen moet je verschillende doelen bereiken. Varierend van het uitspelen van een Single Player opdracht tot het behaleven van 700 Multi Player Matches. De karakters zijn niet zo super verschillend, zo zijn er heel veel kloon-karakters aanwezig. Luigi lijkt veel op Mario, Falco lijkt veel op Fox en Marth lijkt op Roy. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Diepgaand zijn alle karakters stuk voor stuk.

In je eentje…
In de Single Player heb je veel te doen, naast dat je alle karakters probeert vrij te spelen (wat niet alleen lukt met de Single Player). Zo heb je 4 verschillende modes, naast de Training elementen. Zo heb je Classic, Adventure, All Star en Event Match. Classic is gewoon tegen allerlei CPU tegenstanders vechten om het daarna op te nemen tegen Master Hand (en af en toe komt Crazy Hand er dan ook nog eens bij). Adventure Mode is verreweg mijn persoonlijke favoriet. In Adventure mode ga je door allerlei Nintendo werelden heen (Mushroom Kingdom, Brinstar, Big Blue) en probeer je aan het eind van zo'n level te komen om dan die Level Boss te confronteren. All Star is een soort van Survival Mode. Event Match maakt de game super interressant. In deze mode moet je een bepaald doel voltooien met uitzonderlijke omstandigheden. Zo moet je bij een Event Match als een superkleine Luigi tegen een gigantische Bowser vechten om die Event Match te behalen. Erg leuk gedaan.

Review Super Smash Bros. Melee
Om over ijs ui te glijden Ok, maar over water?

Met meerdere...
De Multi Player mode is natuurlijk het hoogtepunt van SSBM. Zeker als je tegen ervaren spelers gaat spelen. Dan kan je er namelijk niet meer blind op gaan rammen, maar moet je vaak goed nadenken over wat je doet. Wat zijn mijn kansen? Wie is er sterker in de lucht? Hij of ik? Over dat soort dingen moet je allemaal nadenken. De Multi Player Battles vinden in allerlei Arena's plaats, die zich in verschillende Nintendo werelden afspelen, bij sommige levels gebeurt er heel veel en bij sommige helemaal niks. Het is maar net waar je van houd. Ook heb je in het spel items. Items waar je mee kan aanvallen, items die je herstellen en ook Poke Balls. Als je die gebruikt komt er een Pokemon uit en die Pokemon kan je helpen in een gevecht. Het is natuurlijk dan nog de vraag wat voor Pokemon eruit komt, want dat valt nooit van tevoren te zeggen. In Multi Player heb je allerlei modes, zoveel dat ik ze niet allemaal ga behandelen, het is veel leuk om er zelf achter te komen wat deze modes zijn en wat je er mee kan doen.

Het mag duidelijk zijn dat SSBM gewoon een van de beste, verslavende en ook nog eens mooi uitziende games is voor de Gamecube. Met de Single Player ben je uren zoet en om dan nog maar te zwijgen over hoeveel tijd de Multi Player jou gaat besteden. Een echte must-have voor je Gamecube!

Gameplay: 9,3
Grapics: 8,7
Replay: 10