Review Super Monkey Ball

Spelers: 1-4
Ontwikkelaar: Amusement Vision
Uitgever: Sega
Releasedatum: 3 mei 2002
Leeftijd: 3+

"Een aap in een balletje dat je naar de finish moet rollen, wat is daar nou zo boeiend aan?", hoor ik je al snel denken. Want dat is vaak het vooroordeel dat mensen hebben wanneer ze over Super Monkey Ball horen. Maar dat het saai en eentonig is, is gewoon een broodje aap.

De aap uit hangen
Voor iedereen die de aap uit wil hangen is hier Super Monkey Ball. Kies je favoriete aap, stop hem in een balletje en gaan met die banaan! In Super Monkey Ball is moet je namelijk met een aap in een balletje door uitdagende levels rollen die vol hindernissen zitten, sommige levels zijn bijvoorbeeld erg smal of bestaan uit bewegende platformen. Daarnaast zorgt de besturing voor veel spanning en frustratie, omdat je niet de aap bestuurt, maar het level zelf. Je beweegt dus het level en moet gebruik maken van de zwaartekracht, waardoor de besturing niet altijd even soepel is.
Maar dat is juist de bedoeling, hierdoor wordt het spel nog uitdagender en kan je niet zomaar door alle levels rollen. Je moet namelijk wachten op precies het goede moment om verder te gaan rollen, anders is de kans groot dat je van het platform afvalt. Helaas heb je nog een tijdslimiet, waardoor je niet alle tijd kan nemen en er nog meer stress ontstaat. Gelukkig zijn er nog bananen te verzamelen in de levels, wanneer je er 100 hebt verzameld krijg je een extra leven. En mensen die toch nog al hun levens weten te verliezen, kunnen altijd nog een continue gebruiken. Hoe moeilijk een level soms ook lijkt, het is nooit onmogelijk en oefening baart natuurlijk kunst.

Review Super Monkey Ball Review Super Monkey Ball
En dit is nog een van de makkelijke banen… Apenrace, een stuk leuker dan paardenrace
Super Monkey Ball is niet alleen leuk voor een persoon, maar ook voor meerdere personen tegelijk. Je kan namelijk de banen tegelijkertijd spelen, maar het leukste zijn wel de minigames, waarvan je er een aantal moet unlocken. Mocht je niet altijd vrienden over de vloer hebben, dan kun je gelukkig nog altijd bots aanzetten. Er zijn zes verschillende minigames die een groot deel uitmaken van het spel, daarom hieronder een korte beschrijving en een cijfer:

Apenstreken

• Monkey Race, een leuk racespel met verschillende racemogelijkheden, uitdagende banen en venijnige items. Cijfer 8,5
  • Monkey Fight, een spel waarbij je, met behulp van verschillende power-ups, je vijanden van het platform moet duwen, vooral leuk met meerdere spelers. Cijfer 8
  • Monkey Target, hierbij word je afgeschoten en moet je zoveel mogelijk punten halen door op het juiste platform terecht te komen. Lastig, maar wel uitdagend. Cijfer 7
  • Monkey Billiards, een gewoon biljartspel, alleen is de witte bal nu vervangen door een bal met een aapje erin. Cijfer 6,5
  • Monkey Bowling, bowlen met een aap als bal. Helaas zijn er weinig mogelijkheden en heb je het al snel gezien. Cijfer 5
  • Monkey Golf, een moeilijk, maar leuk golfspel met veel holes. Cijfer 8

Ik zie ze nu echt vliegen… Monkey Woods in actie

Alle aapjes kijken
Super Monkey Ball ziet er op het eerste gezicht misschien niet zo spectaculair uit, maar als je nagaat dat Super Monkey Ball een launchegame voor de GameCube in Nederland was, zag het er toch best goed uit. De heldere kleurrijke levels en de arcade achtergrondmuziek geven het spel een vrolijke sfeer. Het leveldesign is zeer gevarieerd, sommige levels bestaan geheel uit bewegende platformen, terwijl je bij andere levels weer moet vechten tegen de zwaartekracht om heuvels op te komen. Mijn persoonlijk hoogtepunt was een gitaarlevel, waarbij elke snaar weer dunner werd en meer bananen bevatte.

De aap uit de mouw
Super Monkey Ball is een zeer uitdagend en frustrerend spel, maar hoe vaak je er ook vanaf valt, de wil om door te spelen blijft groot. Van tijd tot tijd pak je dit spel weer eens op om je skills met de GameCube-controller te oefenen of om gewoon de leuke minigames met je vrienden te spelen. Met Super Monkey Ball koop je dus heus geen aap in de zak, uhh… ik bedoel natuurlijk kat in de zak. Je staat ook niet voor aap met dit spel in je collectie en grote kans dat je vrienden je zullen na-apen.

Beoordeling:

Gameplay:  8
Graphics:  8