Review Resident Evil 4

Spelers: 1
Ontwikkelaar: Clover Studio
Uitgever: Capcom
Releasedatum: 18 maart 2005
Leeftijd: 18+

Het is een mooie namiddag, terwijl ik rustig wandel door een afgelegen bergachtig gebied in Spanje. In de verte zie ik een dorpje, de bewoners lopen rond en zijn bezig met hun dagelijkse taken. Ik loop naar het grote kampvuur midden in het dorp. Alles lijkt rustig en vredig tot ik zie dat er een agent is opgehangen bij het vuur. Opeens krijgen de dorpelingen mij in de gaten en lopen al schreeuwend naar me toe. Ik vlucht een van de huizen in en schuif snel een kast voor de deur. Hier ben ik veilig, totdat ze opeens door de ramen naar binnen klimmen…

Dit is slechts een voorbeeld van een van de vele spannende momenten die je zult beleven tijdens het spelen van Resident Evil 4. Je belandt namelijk van het ene hoogtepunt in het andere, zo sta je oog in oog met enorme eindbazen, wordt je achternagezeten door hordes dorpsbewoners of loopt er een gek met een kettingzaag op je af. En wanneer het ergens rustig lijkt te zijn, zal de rust waarschijnlijk snel verpest worden door een nieuwe verrassing. Nee, het lijkt er niet op dat het ergens echt veilig is in Resident Evil 4.

Monniken
Resident Evil 4 is alweer het vijfde deel uit de Resident Evil serie en dit keer speelt het zich niet af in Raccoon City, maar in een afgelegen gebied in Spanje. Je speelt als Leon S. Kennedy, bekend van deel twee. Je doel is de ontvoerde dochter van de Amerikaanse president zien te redden en haar veilig terug te brengen. Maar al gauw kom je erachter dat dat niet zo makkelijk is, de bewoners werken je namelijk tegen en lijken wel onder invloed. Al gauw kom je erachter dat ene Saddler de bewoners heeft geďnfecteerd met een parasietenvirus, en nu wil hij de hele wereld infecteren. Dat moet je natuurlijk zien te voorkomen. Helaas wordt je tegengewerkt door Saddlers volgelingen, waarvan er veel, net als Saddler zelf, als monnik zijn gekleed.

Review Resident Evil 4 Review Resident Evil 4
Henk is iemand die altijd maar zijn mening wil doorzagen. Een warm welkom…

Angstaanjagend
In tegenstelling tot de vorige Resident Evil games heeft Resident Evil 4 geen vaststaande camera. De camera staat nu achter de hoofdpersoon waardoor je makkelijker en vrijer rond kan bewegen en het richten ook een stuk beter gaat. De omgevingen zijn erg sfeervol weergegeven, een rustig dorp, een ouderwets kasteel of donkere grotten. Alles is tot in de details uitgewerkt. En ook de vijanden zien er erg angstaanjagend uit, van bleke dorpelingen in oude kleren tot enorme reusachtige monsters. Het spel ziet er fantastisch uit en kan gerekend worden tot het rijtje van de mooiste GameCubespellen.
Niet alleen het uiterlijk, maar ook het geluid van Resident Evil 4 zorgt voor de sfeer. Er is namelijk vaak een dreigende achtergrondmuziek die langzamerhand steeds spannender lijkt te worden waardoor de rillingen over je rug lopen. De dorpelingen en monniken brabbelen wat woorden in het Spaans terwijl ze op je afkomen en de wapens waarmee je ze van je afhoudt maken een realistisch geluid.

Zwerver
Niet alleen het camerastandpunt is veranderd in Resident Evil 4, er zijn nog meer vernieuwingen ten opzichte van de vorige delen. Je draagt nu een koffer bij je, hoewel je dat niet letterlijk draagt, waarin je je items plaatst. De koffer bestaat uit allerlei kleine vakjes, waardoor je goed kan zien hoeveel ruimte een voorwerp in beslag neemt. Een shotgun neemt bijvoorbeeld meer ruimte in dan een handgranaat. Hierdoor kan je makkelijk je items organiseren en veel meer items meenemen in vergelijking met de vorige delen.
Het saven van het spel gaat nog steeds via de ouderwetse typemachines die je onderweg tegenkomt. Maar gelukkig hoef je dit keer geen inkt te hebben om op te slaan. Je kan dus onbeperkt opslaan en dat is wel zo handig.
Een andere belangrijke nieuwe toevoeging is dat je je wapens kan upgraden. Hiervoor moet je naar een Merchant gaan, een wapenhandelaar die veel lijkt op een zwerver. Je kan nieuwe wapens kopen of je oude wapen upgraden, bijvoorbeeld sneller laten laden of harder laten schieten. Helaas kun je er geen munitie kopen, dus daar moet je nog steeds zuinig mee zijn. Om dingen te kopen moet je natuurlijk geld hebben, daar kun je aan komen door geld te vinden of op te pakken van overleden tegenstanders. Ook kun je schatten en oude wapens voor veel geld verkopen aan de Merchant.

Overlevingstip #7: Leid je tegenstander af. "Komt een man bij de dokter…" Overlevingstip #2: Als je op vakantie gaat naar Spanje, regel dan een goede reisorganisatie.

Zweet
Gelukkig zijn veel dingen in Resident Evil 4 nog wel hetzelfde gebleven. Het draait nog steeds om overleven, wees dus zuinig met je munitie en geneesmiddelen. Er zijn nog steeds geweldige eindbazen en zo nu en dan moet je een, niet al te moeilijke, puzzel oplossen. Het vele backtracken uit de vorige delen is nu niet meer nodig, waardoor de gameplay vrij lineair is. Maar dat is niet erg, want door de uitgebreide omgevingen valt het nauwelijks op.
Toch heb ik de grootste verandering nog niet genoemd. Dat is namelijk het snel op een bepaalde knop of knoppencombinatie drukken om niet geraakt te worden. Dit kan alleen wanneer die knoppen in het beeld komen. Een goed voorbeeld hiervan is het wegrennen van een rollende steen. Door snel op een bepaalde knop te drukken ren je sneller en kan je wegduiken zonder dat je wordt geraakt. Ook bij een aantal eindbazen verschijnen knoppen in beeld om een aanval zien te ontwijken. Hierdoor zijn de gevechten nog spannender en intenser, met het zweet op je voorhoofd probeer je de aanvallen te blijven ontwijken. Als je uiteindelijk je tegenstander hebt verslagen is de voldoening dan ook erg groot.

Resident Evil 4 laat je helemaal opgaan in het spel, soms schrik je je rot of ben je te bang om verder te spelen. Maar toch moet en zal je het einde weten van het spannende en lange avontuur. Grafisch gezien is het een van de mooiste GameCube spellen, de sfeer is angstaanjagend en de gameplay is erg vernieuwend ten opzichte van de vorige delen. Het spel pakt je beet en laat je pas los totdat je het uitgespeeld hebt. Dat kost je misschien wel meer dan 20 uur van je leven, maar uiteindelijk ben je een geweldige ervaring rijker.

Beoordeling:

Gameplay:  9,5
Verhaal:  8