Hier vind je onze eigen review van Prince of Persia: The Sands of Time. We hebben het spel Prince of Persia the Sands of Time eens goed getest en hieronder vind je ons oordeel.

Review Prince of Persia: The Sands of Time

Spelers: 1
Developer: Ubi Soft
Publisher: Ubi Soft
Leeftijd: 7+

Prince of Persia werd in 1989 een legende, het kreeg een vervolg en een 3D-versie in 1999. De mensen waren niet echt positief over de 3D-versie van Prince of Persia, daarom gaan we nu terug in de tijd om de positieve prins weer naar boven te halen in het in 2003 verschenen Sands of Time.

Vervloekt!
Misschien leest het bovenstaande intro een beetje vreemd, echter verduidelijking komt er nu aan in deze review. Prince of Persia The Sands of Time is namelijk een nieuwe PoP die het genre een nieuw leven in moet blazen en dat is nog gelukt ook! In dit deel gaat het namelijk om de Prins die een stad binnenvalt en daar een legendarische dagger moet stelen, de zogenaamde Dagger of Time. Zodra de prins deze Dagger heeft (tot die tijd heb je een leuke Tutorial Level), wordt het hele land vervloekt en krijgt hij de macht over de tijd. Met het hele land vervloekt, bedoel ik dat iedereen is verandert in een zand-monster en dat hij (en nog 2 andere) de enige is die nog normaal zijn. Het is dus aan de prins om deze vloek op te heffen.

Springen en klauteren
Voordat ik het specifiek over die Dagger ga hebben, ga ik het eerst hebben over wat de prins allemaal wel niet kan zonder wapens en speciale krachten. De prins kan naast klauteren en springen veel meer dan dat. Het springen en klauteren zijn heel diep uitgewerkt. Genoeg uitdaging en variatie zit erin. Maar dat is niet het enige wat de prins kan (zonder wapens). Onze perische prins kan namelijk ook ala The Matrix, over muren heen lopen. De mogelijkheden hierdoor wordt gelijk verdrievoudigd dan dat je alleen maar kan springen en klauteren. Zo zul je vaak genoeg puzzels moeten oplossen door een combinatie van Springen, klauteren en het lopen van muren. Wat ook een grappig detail hiervan is dat als de muren nat zijn, je dan niet op de muren kunt lopen, aangezien je erdan afslipt. De puzzels gemengt met de Platform elementen zijn erg leuk. Dat brengt iets fris in het genre, aangezien het leuker dan steeds alleen maar op en neer te springen

Prins: Hmmm.. Wat zou er onder dat rokje zitten?

Waar zand is, is de Prins van Perzië
De prins beschikt over 2 wapens; zijn standaard zwaard en de gevreesde Dagger of Time. Het normale zwaard is echt voor het vechten bedoeld, de Dagger helpt je daarbij met Special moves. Met het gewone zwaard kun je niet gek veel. Zwaaien, counteren, verdedigen. Dat was het. Om het hele zooitje wel iets uitgebreider te maken kan de prins over de vijanden heen springen, bij sommige vijanden is dit hun zwakte, terwijl andere er de prins eigenlijk mee kunnen beschadigen. Ook beschikt de prins over een Wall Jump, die gemengt met de B-knop (slaan met je zwaard) levert de krachtigste (normale) aanval op. Dan is er natuurlijk de Dagger of Time, waarmee je met de tijd kan spelen. Bij de Platform stukken heb je dit waarschijnlijk het meeste nodig, omdat je de tijd voor een stukje terug kan draaien. Dus als je in de afgrond valt, kan je de tijd even terugspoelen zodat je je sprong overnieuw kunt doen. Ook kan je de tijd vertragen, dit is uiterst handig tijdens het vechten, aangezien jij dan het grootste voordeel hebt. Naast dat heeft de Dagger nog 3 aanvallen, een soort van Beschermingsschild die alle vijanden wegblaast, een Rage-Mode achtige Move en de allerleukste is heel simpel, steken met de Dagger. Als je de Dagger in een vijand steekt (terwijl deze nog gewoon kan vechten), wordt deze vertraagt en zweeft langzaam door de lucht, als je hem dan aanvalt, maakt de prins een vette afmakingsmove. Deze move kost echter wel zand en je krijgt er niets voor terug. Om al die Time Powers namelijk te kunnen gebruiken heb je de zogenaamde Sands of Time nodig. Die zitten in de vijanden van het spel. Zodra je ze een beetje bewusteloos heb geslagen, MOET je je Dagger gebruiken om ze te laten verdwijnen, hierdoor krijg je dus zand waarmee je dus weer met de tijd kan spelen. Waarom MOET je dan je Dagger gebruiken om ze te laten verdwijnen? Om een hele simpele reden, anders komen ze gewoon terug! Dit is uiterst irritant, zeker als je in een benauwde situatie zit en je gewoon geen tijd hebt om je Dagger in een lijk te steken. De moeilijkheidsgraad van de vijanden is laag, omdat de Combat gewoon te simpel is. Je hebt al die Dagger moves eigenlijk niet eens nodig om die vijanden te verslaan. Een beetje rammen op de B-knop doet wonderen, en ze dan 1 voor 1 absorberen met je Dagger. Werkt (bijna) altijd. Dat is jammer.

Jouw dagen zijn geteld!

De wereld van de prins
Ok, de vijanden zijn irritant, maar daar heb je platform gedeeltes toch voor? Inderdaad, en wat heeft Ubi Soft een juweeltje van deze wereld gemaakt. Alles ziet er prachtig uit en het Level-Design is van een niveau die ik de laatste jaren niet meer heb gezien. In veel stukken, doet de camera een tourtje door de hele kamer (of gebied) om uiteindelijk je te laten zien waar je uiteindelijk naartoe moet. Terwijl dit getoond wordt dacht ik vaak bij mezelf; What the ****, hoe ga ik dit in godsnaam doen? Dan blijkt het level-design zo briljant te zijn, dat het eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld is, niet zozeer makkelijk, maar wel simpel en dat is goed. Met een brede glimlach kijk ik dan ook weleens terug op de route die ik dan net heb afgelegd. De graphics van de game zien er dus erg mooi uit. Van het beginnende slagveld tot de prachtige fontijnen die later in het spel volgen. Het verhaal lijkt in het begin simpel maar breidt zich uit, het krijgt leuke wendingen en eindigt grandioos. Het verhaal heeft niet alleen te maken met de vloek op het land, maar ook met een karakter die je tegenkomt; Farah. Zij is één van de 'overlevenden' van de vloek en ze komt jou te hulp. Af en toe kom je haar tegen bij Platform elementen, maar ook in gevechten, hier loopt ze echter meer in de weg, dan dat ze je helpt. Best wel jammer, aangezien zij de grootste rol in het verhaal speelt.

Prince of Persia: The Sands of Time is een superleuk platform spel geworden met een prachtige wereld en een prachtig verhaal. De combat is alleen te simpel en dat is jammer, maar als je door die stukken bent, hou je een geweldig platform avontuur over.

Gameplay: 9,0
Grapics: 8,8
Replay: 6,2