Review Metroid Prime

Spelers: 1
Publisher: Nintendo
Developer: Retro Studios
Leeftijd: 11+

Vele Nintendo franchises hebben al de overstap gemaakt naar 3D. Na Mario en Zelda was het voor Metroid in 2003 eindelijk de beurt om ook naar 3D over te gaan.

Phazon
Metroid Prime speelt zich af tussen het verhaal van Metroid I en Metroid II, het verhaal gaat over een giftige stof genaamd Phazon waarmee de Space Pirates (de aartsrivalen van de heldin Samus Aran) allerlei gevaarlijke experimenten doen. Dat is het standaard verhaal, maar zoals in elke Metroid zit er altijd nog een heel boeiend en diep achtergrond verhaal bij die je zelf moet ontdekken.

Metroid in 3D
Metroid Prime is de allereerste Metroid die zich afspeelt in 3D, daarmee hebben ze besloten het spel in First Person af te laten spelen. Denk dan niet meteen dat je met een First Person Shooter te maken hebt, want dat is Metroid Prime namelijk niet. Metroid Prime is een First Person Action Adventure. Waarom het geen First Person Shooter is komt door 2 dingen, ten eerste; er komen geen FPS situaties voor en ten tweede; je hebt een Lock-On, wat gelijk het richten natuurlijk van de kaart veegt. De Gameplay gaat erg diep in deze game, zo gaat het eigenlijk om het verzamelen zodat je weer verder kunt. Er zit veel Backtrack in, wat betekent dat je in het begin bijvoorbeeld een deur tegenkomt waar je Missles voor nodig hebt, als je die later krijgt moet je dus teruggaan om te kunnen kijken wat er dan achter die deur zit. Als je dus een nieuw item krijgt gaat er dus een hele nieuwe wereld voor je open. Dit is erg tof gedaan maar zeker omdat de Items ook tof zijn.

Review Metroid Prime
Samus Aran is coming to toooown!

Items voor Samus
De items in deze Metroid zijn op zijn minst vet te noemen! Als je aan het einde van het spel bent heb je een uitgebreid arsenaal om los te laten op je vijanden. De Morph Ball is natuurlijk ook weer aanwezig in dit spel. Dit is een handige actie die Samus kan uitvoeren. Dan verandert ze in een klein balletje en kan ze door de kleinste openingen rollen. Hiervoor zijn ook upgrades te halen waarmee je sterker en sneller word. Je suit wordt aangepast, je krijgt nieuwe wapens, Double Jump, Grapple Beam. Te veel om op te noemen en stuk voor stuk zijn deze items tof. Door elk item op te halen komt er steeds weer een nieuw Gameplay element vrij waardoor de Gameplay steeds dieper en toffer wordt. Je kan ook nieuwe Visors unlocken, deze zijn (ook grafisch) erg tof gedaan.

Scannen
Als je echt alles wilt weten over deze game moet je alle Monsters en wezens scannen. Scannen is erg makkelijk, gewoon een kwestie van de Scan Visor aanzetten en scannen maar. Met het scannen kan je o.a. switches activeren, maar ook het scannen van je vijanden is erg interressant. Logbooks kunnen ook gescant worden, waardoor je nog dieper het verhaal in kan gaan. Elke detail klopt aan het verhaal en de sfeer daaromheen is ook tof.

Review Metroid Prime
Zooo… sterke wind!

Tallon IV
Tallon IV is de planeet waar dit bijzondere avontuur zich afspeelt. De wereld is verdeeld in een paar delen, een ijsgedeelte, een lavagedeelte en een junglegedeelte enz. Allen zijn erg mooi en de monsters passen er perfect bij. De sfeer is in alle delen van deze planeet geweldig en sleurt je helemaal de game in. Het hoogtepunt van de game voor mij zijn toch de eindbazen die gigantisch, mooi en bovendien uitdagend zijn. De sfeer in deze game is zo goed gedaan, dat ik het niet kon uitstaan als ik de game een keer uit moest zetten. En als ik er dan geen zin meer in had en ik zette die Power knop uit, duurde het een paar seconden en ik zette mijn Gamecube weer aan. Metroid Prime en zijn wereld doen iets met me, iets wat een game nog nooit wat met mij heeft gedaan.

Metroid Prime is een hele bijzondere ervaring, de game sleurt je helemaal mee in zijn prachtige setting en erg sterke sfeer. De toffe Gameplay elementen en het supertoffe verhaal zijn hierbij ook een grote bijdrage. Metroid Prime is een must-have voor je Gamecube!

Gameplay: 9,6
Grapics: 9,4
Replay: 6,7